Insur EHealth Economy R1.1

ارزیابی اقتصادي استفاده از سلامت الکترونیک و کارت هوشمند سلامت

عنوان طرح: پیاده سازي سامانه بیمه سلامت الکترونیکی مبتنی بر کارت هوشمند (پایلوت استان گیلان)
عنوان گزارش: مطالعه سیستماتیک:" ارزیابی اقتصادي استفاده از سلامت الکترونیک و کارت هوشمند"
مجري طرح: دکتر شهرام توفیقی مدیر گروه اقتصاد سلامت مرکز تحقیقات مدیریت سلامت و مدرس فناوري اطلاعات سلامت دانشگاه امیر کبیر

استقرار و پیاده سازي طرح هاي بزرگ ملی و استانی، می تواند ریسک هاي متعددي در بر داشـته باشـد. یکـی از مهمترین ریسک ها، ریسک مالی است. به همین دلیل در هر برنامه اي یکی از پیوست ها توجیه کننـده برنامـه، پیوسـت ارزیابی اقتصادي انجام پروژه است. کارت هوشمند سلامت، تکنولوژي اي است که بـیش از دو دهـه اسـت در بسـیاري از کشورها به عنوان بخشی از برنامه هاي دولت الکترونیک و نیز ابزاري براي افزایش بهره وري بخـش سـلامت و مهـم تـر از آن براي کنترل ومدیریت مصرف در بخش سلامت مطرح شده و مورد استفاده قرار گرفته است. طراحی و اسـتقرار کـارت هوشمند سلامت با توجه به زیرساخت هاي بسیار سرمایه بر، سیستم هاي جانبی که باید براي موفق شدن کارت سـلامت الزامی است، و نیز آثار مهم اقتصادي و اجتماعی که به کارگیري کارت ایجاد می کند، نیاز منـد انجـام ارزیـابی اقتصـادي براي توجیه اثربخشی در مقایسه با سرمایه گذاري و هزینه ها است.
ضمنا از بیش از یک دهه پیش، عمده کشورهاي پیشرفته جهان براي کـاهش عـوارض درمـان و بهبـود کیفیـت ، ایمنی و سودمندي درمان سرمایه گزاري قابل توجه اي براي راه اندازي انواع نظام هاي سلامت الکترونیک شامل: پرونـده سلامت الکترونیک ، EHR1پرونده سلامت بیمار ،PHR2پرونده الکترونیک بیمار EMR3و جابجایی اطلاعـات سـلامت بین سامانه هاي سلامت الکترونیک HIE4را انجام داده اند.

جهت دریافت کامل مقاله از لینک دانلود استفاده نمایید.